Winnaar Isaac Roet Prijs wil koffie-industrie veranderen

UvA alumnus Lucas Grosfeld heeft met zijn businessplan voor de startup Wakuli de Isaac Roet Prijs gewonnen. De prijs van 5.000 euro is 12 oktober uitgereikt tijdens UvA in Carré. Fase twee van de startup die de koffie-industrie zal veranderen kan nu beginnen!

Klanten kunnen via de webshop een abonnement afsluiten, zodat ze maandelijks een zak specialiteitskoffie thuisgestuurd krijgen. Bij het product  wordt een kaart meegestuurd met daarop de origine van de koffie en het persoonlijke verhaal van de boer. Via dit concept hoopt Grosfeld de consument bewust te maken van de afkomst van de koffiebonen en het leven van de boeren.

Lucas Grosfeld

Lucas Grosfeld neemt de Isaac Roet Prijs in ontvangst

Elke maand ontvangen de klanten koffie van een andere boer. 'Mensen gaan op deze manier een smaakpallet ontdekken, omdat ze maandelijks koffie ontvangen van een andere origine', vertelt de ambitieuze prijswinnaar. 'Per origine proef je verschil.'

Extreem lage prijs

Met Wakuli wil Grosfeld de koffie-industrie veranderen. Op dit moment weten arme koffieboeren in landen als Ethiopië en Tanzania niet hoe ze hun bedrijf beter kunnen laten draaien. Internationale inkopers durven het niet aan om direct met de boeren samen te werken. Bedrijven schakelen daarom een tussenpersoon in die de onderhandelingen voor ze regelt. De boeren verkopen daarom hun bonen regelmatig via de lokale veiling aan een onbekende koper tegen een extreem lage prijs.

Wakuli maakt het de consument mogelijk om direct bij de boer koffie te bestellen. 'Wij slaan een aantal stappen over, waardoor we de specialiteitskoffie nog steeds voor een aantrekkelijke prijs kunnen aanbieden en de boeren goed kunnen betalen', aldust Grosfeld. 'Tot nu toe heeft nog niemand het anders aangepakt als het om specialiteitskoffie gaat.'

Crowdfunding

Het is de tweede keer dat Lucas Grosfeld met zijn businessplan voor de startup Wakuli mee doet aan de Isaac Roet Prijs. De eerste keer kon hij nog weinig laten zien van zijn plannen, maar op dit moment heeft hij samen met zijn collega’s al 16.000 euro aan koffie weten te verkopen met behulp van crowdfunding. Grosfel: 'We kregen veel positieve reacties van consumenten. De crowdfunding heeft laten zien dat er een markt voor is.'

Grosfeld en zijn collega’s willen in november beginnen aan fase twee; het opstarten van een webshop die in november live moet gaan. Het gewonnen bedrag kunnen ze hiervoor goed gebruiken.

Maatschappelijk betrokken

De Isaac Roet Prijs wordt toegekend aan een student of alumnus van de Amsterdam Business School die met zijn projectplan de overtuigingen van Isaac Roet uitdraagt.

De prijs stimuleert de maatschappelijke betrokkenheid van studenten en alumni van de Amsterdam Business School. Zij worden gestimuleerd hun zakelijke capaciteiten in te zetten om een evenwicht te vinden tussen economische ontwikkeling enerzijds en het welzijn van de samenleving en het milieu anderzijds. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 5.000 euro, die moet worden gezien als een aanmoediging en in het project dient te worden geïnvesteerd.

Over Isaac Roet

Isaac Roet (1891-1944) was econoom en uitvinder. Hij heeft onder andere een octrooi aangevraagd voor een zakdoekvouwmachine. Roet was een van de oprichters van het Nederlands Instituut van Registeraccountants. In zijn testament heeft hij laten vastleggen dat een deel van zijn nalatenschap zou worden aangewend voor de bevordering van wereldvrede door economische interactie. Isaac Roet is in 1944 in Auschwitz vermoord.

Gepubliceerd door  Bureau Alumnirelaties en Universiteitsfonds

6 november 2018