Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Verborgen meesterwerken in de schijnwerpers

Een prachtig voorbeeld van een erfgoedproject dat het Amsterdams Universiteitsfonds in de afgelopen jaren heeft gesteund, is de inrichting van de gipsengalerij in het Allard Pierson. De grote verzameling gipsen heeft jarenlang op de museumzolder gestaan en waren alleen onder begeleiding en op afspraak te bezichtigen. Mede door ondersteuning van het fonds zijn deze beelden ‘van zolder gehaald’. Nu zijn ruim honderd van deze beelden onderdeel van de vaste tentoonstelling en dus door iedereen te bewonderen.

De ‘gipsen’ zijn kopieën van originele sculpturen uit de klassieke oudheid. Met de steun van onze donateurs kon het onderzoek naar deze beelden worden vertaald naar een mooie presentatie van de unieke collectie. De verborgen meesterwerken van het Allard Pierson zijn hiermee letterlijk in de schijnwerpers gezet.

Je hoeft niet naar Rome om sculpturen uit de oudheid te zien Conservator Klassieke Wereld René van Beek

Vier verhalen

Conservator Van Beek is enthousiast over de vele verhalen die de gipsengalerij ons vertelt. ‘De afgietsels werden vanaf het einde van de negentiende eeuw gemaakt om te dienen als modellen in het kunstonderwijs. Studenten tekenden de sculpturen na. Alle kunstacademies hadden ze, en dus waren er veel. Maar ze zijn ook massaal weggegooid toen kunstenaars abstracter gingen tekenen – het verhaal gaat dat de beelden een mooi geluid maakten als je ze van een stenen trap gooide. Gelukkig wist de toenmalige directeur van het Allard Pierson, Jaap Hemelrijk, een aantal gipsen uit Den Haag naar Amsterdam te halen.’

‘Los van dit verhaal van de ontstaansgeschiedenis, vertelt elk beeld afzonderlijk het verhaal van de originele sculptuur. En dan vormen de beelden gezamenlijk nog een canon van sculpturen uit de periode van de zesde eeuw voor Christus tot de laat-Romeinse tijd. Tot slot laten we er belangrijke episodes uit de geschiedenis van de archeologie mee zien. Met beelden uit het Parthenon in Athene kun je bijvoorbeeld een deel van de geschiedenis van deze beroemde tempel illustreren.’

Magisch

Van Beek ziet dat de beeldengalerij een magische aantrekkingskracht heeft op museumbezoekers. ‘Als wij tijdens de Museumnacht de zolder openstelden, dan stonden mensen ervoor in de rij. Het is heel bijzonder om in Nederland van die grote, menshoge oudheidsculpturen te zien.’

Ook magisch zijn de kleurenprojecties op de beelden die laten zien dat de originelen felgekleurd waren. Het witte marmer en groene brons dat wij associëren met de sculpturen, is niet hoe ze er oorspronkelijk uitzagen. Misschien is het wel het allermooist dat Van Beek al bezoekers aantrof die aan het tekenen waren bij de beeldengalerij. ‘Hier zijn de beelden voor bedoeld.’