Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Annabel Bogaerts is psycholoog en doet onderzoek naar identiteits- en persoonlijkheidsontwikkeling bij kinderen, adolescenten en jongvolwassenen.

Bogaerts behaalde haar master en doctoraat in de klinische psychologie aan de KU Leuven, waar ze ook woont en werkt als kinderpsycholoog. Daarnaast is ze verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze onderwijs geeft in de bachelor en master klinische ontwikkelingspsychologie en onderzoek doet binnen de programmagroep Clinical Developmental Psychology. 

Wat houdt je project in? 

'Met ons Sharing-ID project onderzoeken we hoe jongeren hun identiteit vormgeven in interactie met anderen – zowel online als offline,' vertelt Bogaerts. 'We kijken specifiek naar hoe ze persoonlijke informatie delen met ouders en leeftijdsgenoten, hoe de reacties van die anderen hun zelfbeeld beïnvloeden, en wat dat betekent voor hun psychisch welzijn. Identiteitsvorming gebeurt immers niet in isolatie: het is een proces van continue afstemming met de mensen om je heen.' 

Waarom heb je de Impact Call aangevraagd?

'Met steun van het Amsterdams Universiteitsfonds ontwikkelen we een nieuw meetinstrument om in kaart te brengen hoe deze identiteitsinteracties precies verlopen. We analyseren daarvoor gesprekken met jongeren en hun ouders of vrienden, om zicht te krijgen op de context, inhoud, en wederzijdse invloed van deze uitwisselingen – online en face-to-face.'

Copyright: Annabel Bogaerts
Dankzij de Impact Call kunnen we dit instrument samen met jongeren ontwikkelen én valideren. Annabel Bogaerts

'Vervolgens toetsen we hoe deze factoren samenhangen met het psychisch welzijn van jongeren. Dankzij de Impact Call kunnen we dit instrument samen met jongeren ontwikkelen én valideren.' 

Wat hoop je voor je project? 

'Identiteitsontwikkeling is een centraal thema in het leven van jongeren, zeker in een wereld waarin digitale communicatie steeds belangrijker wordt. Met dit project willen we een nieuw theoretisch kader bieden dat past bij de uitdagingen van deze tijd. En misschien nog belangrijker: een praktisch toepasbaar, gevalideerd instrument waarmee hulpverleners en onderzoekers jongeren beter kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van een stabiele, coherent, en positieve identiteit.' 

Een gevalideerd instrument waarmee hulpverleners en onderzoekers jongeren beter kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van een stabiele, coherent, en positieve identiteit.'