Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Studie & studenten verenigingen en organisaties die activiteiten zoals projecten, evenementen of reizen organiseren voor UvA-studenten kunnen dankzij de steun van donateurs een subsidie aanvragen bij het Amsterdams Universiteitsfonds.

Criteria

  • De activiteiten zijn voor studenten door studenten(verenigingen of organisaties) georganiseerd en hebben een duidelijke band met de UvA;
  • De activiteiten hebben meerwaarde voor UvA studenten op het gebied van wetenschap, onderwijs, cultuur en/of sport;
  • De activiteiten zijn geen verplicht onderdeel van de studie;
  • De gevraagde bijdrage is maximaal € 5.000 en in beginsel maximaal 50% van de totale begroting; 
  • Bij groepsreizen geldt dat geen subsidies worden verleend voor reizen per vliegtuig en de groep dient uit ten minste 10 deelnemers te bestaan. 

Bekijk voor meer informatie over waar aanvragen aan worden getoetst de 'Checklist aanvraag subsidie' hieronder.

Let op: De subsidies die het Amsterdams Universiteitsfonds verleent zijn garantiesubsidies, waarvan de uitbetaling achteraf plaatsvindt op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Binnen een maand na de activiteit dient de aanvrager een verslag en financiële eindafrekening in te leveren. Op basis van de eindverantwoording wordt de toegekende subsidie uitbetaald voor zover de begrote kosten daadwerkelijk zijn gemaakt.

Aanvraag indienen

Voor het aanvragen van een subsidie voor een studenten groepsreis of project gelden de volgende deadlines: 

Deadline voor aanvragen* Voor reizen/activiteiten na deze datum
1 februari 2026 Reizen of activiteiten na april 2026
24 mei 2026 Reizen of activiteiten na augustus 2026
4 oktober 2026 Reizen of activiteiten na november 2026
22 november 2026 Reizen of activiteiten na februari 2027

*Aanvragers krijgen ongeveer drie weken na de deadline bericht over al dan niet toekenning van een subsidie. 

Stuur de aanvraag, voorzien van alle benodigde informatie, in via het aanvraagportaal via de links hieronder. De formulieren zijn Engelstalig, de antwoorden en bij te sluiten bestanden mogen ook Nederlandstalig zijn.

Checklist aanvraag subsidie

Enkel tijdig ingediende en complete aanvragen worden in behandeling genomen. Aanvragen dienen te zijn voorzien van:

  • een motivatiebrief, waarin de aanvragende vereniging of organisatie zich kort voorstelt, uitlegt waarom voor de activiteiten is gekozen, op welke wijze de activiteiten ten goede komen aan UvA studenten en wat het te verwachten aantal deelnemers is*;
  • een duidelijke projectplan dan wel goed uitgewerkt programma, waarin de activiteiten en planning goed tot uitdrukking komen en waaruit een goede link wordt gemaakt met  wat de aanvrager met de activiteiten beoogt te bereiken voor UvA studenten**;
  • een gespecificeerde begroting (download het format)***;
  • een op de activiteiten toegespitste aanbevelingsbrief van een docent of andere medewerker verbonden aan de UvA, waarin het belang voor UvA studenten wordt bevestigd;  

*In de aanvraag moet de band tussen de geplande activiteiten en de UvA goed te zijn onderbouwd. Als de aanvrager niet een rechtstreekse band heeft met de UvA, dient de aanvraag zich toe te spitsen op hetgeen in Amsterdam wordt georganiseerd, met een duidelijke toelichting van de connectie de UvA en de wijze waarop UvA studenten bereikt worden met de activiteit. Daarbij dient tevens een inschatting te worden gemaakt van het aantal deelnemende UvA studenten.

**Bij aanvragen voor studiereizen moet de academische meerwaarde goed tot uitdrukking komen. Download een voorbeeld opzet van een goede groepsreis planning. Aanvragen voor andere activiteiten hoeven niet altijd van academische aard te zijn. Er kunnen ook subsidies worden gevraagd voor sport, cultuur of verdiepende activiteiten voor studenten die ontmoetingen, mentaal & sociaal welzijn en ontplooiing van UvA studenten bevorderen. Uit de aanvraag dient duidelijk te blijken hoe de gekozen activiteiten het studentenleven binnen de UvA gemeenschap verrijken.  

***De aanvrager laat in de begroting zien welke eigen bijdrage wordt ingebracht en – indien van toepassing – welke andere subsidiegevers en/of sponsors zijn benaderd c.q. toezeggingen hebben gedaan. De begroting moet sluitend zijn inclusief de subsidie die wordt aangevraagd en bevat een post onvoorzien van bij voorkeur 5% van de begrote kosten (als van dit percentage wordt afgeweken dan wordt dit toegelicht).  

Eisen aan het verslag

In de na afloop in te dienen verslaglegging dienen de volgende zaken aan bod te komen:

  • een financiële eindverantwoording, waarin de feitelijk gemaakte kosten worden gepresenteerd naast de begrote kosten zoals bij de aanvraag ingediend, voorzien van een toelichting bij substantiële verschillen tussen begroting en realisatie;
  • een inhoudelijk verslag (minimaal twee A4 of 1000 woorden) met een omschrijving in hoeverre het doel van de activiteiten is bereikt en op welke manier meerwaarde voor UvA studenten is gerealiseerd (met voor zover mogelijk een specificatie van het aantal deelnemers en indien voorhanden met een overzichtslijst van deelnemende UvA studenten);
  • in het inhoudelijk verslag of als extra bijlagen dient tevens bewijs te worden aangeleverd van hoe het UvA Fonds als subsidieverstrekker onder de aandacht is gebracht;
  • bij het verslag dienen verder enkele digitale foto's te worden ingeleverd (jpg-bestanden met een hoge resolutie, >1 MB).

Het verslag en de foto’s kunnen worden gebruikt voor onze website, online nieuwsbrief of andere publicaties waarmee we onze donateurs inlichten over de bestedingen vanuit het fonds.

Stuur de financiële eindverantwoording, het inhoudelijke verslag en de foto's binnen een maand na afloop, onder vermelding van naam en telefoonnummer, per e-mail naar: subsidieaanvragen-AUF@uva.nl.