Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In de scriptie ‘What home was like in the Soviet Union’ onderzoekt Mandy Duijn de manier waarop het huis en de nabije omgeving ervan worden beschreven in een drietal hedendaagse kinderromans over opgroeien in de Sovjet-Unie.

De jury was onder de indruk van de manier waarop ze verschillende disciplines combineert en verkoos haar tot winnaar van de AUV scriptieprijs Europese Studies.

Duijn laat aan de hand van de inzichten van Edward Soja over het concept ‘Thirdspace’ - een conceptuele en gelaagde ruimte - zien dat het huis in deze boeken geldt als een plek vol historische associaties, sociale relaties en politieke realiteiten. Ze gaat na wat deze echte, maar ook denkbeeldige, ruimtes vertellen over de omgeving in de kinderboeken Breaking Stalin's Nose (2011) en Arcady's Goal (2014) van Eugene Yelchin en Vremja Vsegda Xorošee (2014) van Andrej Žvalevskij en Evgenija Pasternak. 

Met behulp van een theoretisch kader voor onderzoek naar de verbeelding van ruimtelijkheid, gaat ze in op het sociale en huishoudelijke leven, met inbegrip van huisvesting, gezinsrelaties, geslacht en de wisselwerking tussen publieke en private sferen. Volgens de jury brengt ze de diepere betekenislaag van de boeken naar voren via een interdisciplinaire benadering. Hierbij combineert ze literaire studies, historisch geheugen en de geschiedenis van het dagelijks leven met sociale wetenschappen.

De beste afstudeerscriptie van de opleiding Europese studies wordt elk jaar beloond met de AUV-scriptieprijs Europese studies. Deze prijs is mogelijk door een royale gift van een anonieme weldoener, lid van de academische gemeenschap van de Universiteit van Amsterdam.