Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Vier honours-studenten in de masterfase van de opleiding Geneeskunde organiseren een masterclass op het gebied van persoonlijk leiderschap voor beginnende coassistenten. Hiermee besteden zij aandacht aan een vaardigheid die slechts beperkt aan de orde komt tijdens de opleiding. Het Amsterdams Universiteitsfonds springt bij.

Ondanks het feit dat van artsen wordt gevraagd behalve een goed clinicus ook een goede leider, communicator en samenwerker te zijn wordt het onderwerp persoonlijk leiderschap in de opleiding onderbelicht.

Doctor

Coassistenten maken volle weken op meerdere afdelingen en doen constant nieuwe ervaringen en indrukken op. Daarnaast vinden velen nog tijd om onderzoek te doen. Sociale bezigheden schieten er echter vaak bij in. Hierdoor lopen coassistenten en jonge artsen een schrikbarend hoog risico op burn-out, demotivatie, frustratie en verlies van passie voor het vak. Kennelijk slagen zij er niet in om de juiste randvoorwaarden voor zichzelf te stellen om op een gezonde manier te werken. Randvoorwaarden voor het voorkómen van een burn-out zijn onder andere autonomie, stressbestendigheid en sociale steun – allemaal aspecten van persoonlijk leiderschap. 

Dit project traint beginnende coassistenten in de verschillende aspecten van persoonlijk leiderschap zodat ze deze tools kunnen meenemen in hun verdere carrière. Dit willen we doen door een serie avondvullende masterclasses over persoonlijk leiderschap te organiseren, toegankelijk voor alle honours-studenten in de master. In de serie komen onderwerpen als timemanagement en motivatie in je werk aan bod. Van de studenten wordt actieve participatie en een voorbereidende opdracht gevraagd.